Blog

Opbergen; advies voor een opgeruimde school

Opbergen: onze tips voor een opgeruimd klaslokaal
OPBERGEN, 5 TIPS VOOR EEN OPGERUIMD KLASLOKAAL 15/07/2020

Themakisten, spelmateriaal, kind-gegevens, jassen en tassen; er valt heel wat op te bergen op een school. Daar is handige opbergruimte voor nodig. Maar waar let je op? En wanneer heb je voldoende ruimte? Wij geven 5 tips voor een opgeruimd klaslokaal.

  1. Alle spullen een eigen plek

Creëer een omgeving waar kinderen zin krijgen om aan de slag te gaan. Het uitgangspunt is dat de basisinrichting kinderen uitnodigt om in beweging te komen. Geef alle spullen een vaste plek en denk daar van tevoren goed over na. Berg materiaal op een logische plek op. Bouwmateriaal hoort in de bouwhoek en knutselmateriaal in de atelierruimte. Themakisten en kerstbomen hoeven niet voor het grijpen te liggen. Berg ze hoog op of zoek een plek buiten de klas. Kind-gegevens en persoonlijke spullen van jou als juf of meester moeten achter slot en grendel. Een stevige kast met slot is dus onmisbaar. Voor lesmateriaal kies je lage kasten. Voor jassen, tassen en schoenen is een handige garderobe oplossing nodig.
  1. Opbergen in lijn met werkwijze

Opbergen hangt samen met je werkwijze. Hoe biedt je materiaal aan? Wil je een rijke leeromgeving? Dan kies je voor open, lage kasten. Stapel zo min mogelijk en laat deksels weg, zodat kinderen het materiaal kunnen zien en zelf kunnen pakken. Het is overigens wel goed om het zichtbare aanbod op bepaalde plekken te beperken. Denk aan een constructiehoek. Leg niet alles klaar, maar doseer en wissel af. Zo blijven kinderen zich verwonderen. Er zijn heel veel gezelschapspelletjes die je kunt gebruiken als een educatief spel. Denk aan rekenen, taal en spelling. Deel de kasten in op basis van domein en leeftijd. Overigens zien we spel- en constructiemateriaal vaak alleen bij de onderbouw. Maar ook kinderen in de midden en bovenbouw leren van spel! Scholen kiezen verder steeds vaker voor een flexibele leeromgeving. Dat betekent dat kinderen makkelijk alleen, in kleine groepjes of even klassikaal les moeten kunnen krijgen. Soms hebben kinderen geen eigen plek meer in het lokaal, maar wel een eigen laatje of bak. Die lades hebben een plekje nodig. Denk bijvoorbeeld aan een aantal losse trolleys die je makkelijk kunt verrijden, zodat niet alle kinderen tegelijk naar dezelfde plek lopen. Tip: Vraag de kinderen hoe ze denken over flexibele plekken, sommige kinderen hebben wel behoefte aan een vaste plek.
  1. Genoeg opbergruimte

Hoe meer spullen, hoe meer opbergruimte je nodig hebt. Toch? Mwah. Misschien een keer goed kijken naar wat je echt gebruikt en wat niet. Durf op te ruimen. Minder spullen betekent meer ruimte, rust en focus. Ga dus voor genoeg opbergruimte, niet voor het maximaal haalbare. Breng de spullen naar de plek waar gewerkt wordt, dan kan het maar zo zijn dat het opberghok ineens ruimte biedt voor een leeshoek.
  1. Flexibel ruimtegebruik

Naast het werken met flexibele werkplekken, delen veel scholen hun ruimte met kinderopvang. Dat betekent dat je in 1 ruimte verschillende activiteiten aanbiedt. Dat vraagt om flexibel, multifunctioneel en/of verrijdbaar meubilair. Zet bijvoorbeeld grote kastenwanden in met opbergruimte, werkplekken en zitplekken in 1. Houd de bovenkant van lage kasten vrij, zodat ze direct dienen als statafel. En zet ze op wielen, zodat je ze kunt gebruiken als afscheiding. Kijk ook naar je eigen werkplek. Die neemt als snel 6 m2 in! Is dat nodig of kun je ook gewoon aan de keukentafel werken? Of aan een grote tafel, die je ook als instructietafel kunt inzetten? Op zoek naar een plekje voor je spullen? Denk dan eens aan een vliegtuigtrolley met lades, of een ander verrijdbaar karretje wat je makkelijk meeneemt naar je naschoolse werkplek.
  1. Ideale opbergers

Kastenwanden, expositietafels en atelierbakken zijn ideale opbergers voor scholen. Kastenwanden zijn multifunctioneel. Ze bieden opbergruimte, werkplekken, whiteboards, bankjes en zelfs poppenkasten. Ook handig als je de ruimte wilt delen! Gebruik doorzichtige bakken, zo kun je zonder te stickeren zien wat erin zit. De atelier is een handige kast op wielen met lades en ruimte voor scharen, potloden, verfflessen en kwasten op de bovenzijde. Ook garderobekasten op wielen en expositietafels met ruimte voor exposeren zonder werkruimteverlies zijn erg handig. Meer advies nodig? Schakel een van onze ontwerpers in. Zij hebben al heel veel scholen geholpen met het ontwerpen, maken en stylen van het interieur.

Over de auteurs

Bianca Donkers is procesbegeleider bij Tweemonds en ontwerper van kindcentra. Ze is gespecialiseerd in het verrijken van de leeromgeving van kinderen. Een rijke leeromgeving is essentieel als je betrokkenheid een kans wil geven. Gerdien Bleijenburg is (mede)eigenaar en oprichter van De Beleving Interieur. Ze heeft jaren ervaring in het ontwerpen van interieurs voor scholen, integraal kindcentra (IKC’s), kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang (BSO’s), kantoren, werkplekken en winkels. Haar kracht is haar creativiteit en het zoeken van de aansluiting met de werkwijze en wensen van de mensen die in de ruimte gaan werken, ontspannen, spelen en leren.

Volgende lezen

Interieur Dick Brunaschool
Team interieur Azc school de Waaier