Het leerplein was er. De meubels ook, waarvan een aantal vrij nieuw. Toch miste er iets. Linda van den Hurk, directeur basisschool Vlasgaard: “We misten sfeer en beleving. Ik belde Ellen, zij is daar heel goed.”
Sfeer & eenheid
Het team van basisschool Vlasgaard was niet ontevreden over de meubels en werkplekken op het leerplein. Linda: “Maar we misten wel sfeer en eenheid. Ik vroeg daarom Ellen Kuster om mee te denken. Ze kreeg weinig kaders met betrekking tot meubels of budget. Wel kwam ze ons bevragen over de functies.”
Ontwerp
Ellen maakte het ontwerp en presenteerde dit aan het team. “We waren direct heel enthousiast. Ze werkt automatisch met wat er al is, zowel meubels als kleuren. Dat laatste vond ik best gewaagd. Moeten we niet af van dat donkerrood, oranje en knalgroen? Dat moest ik loslaten.”
Hergebruik
Veel meubilair werd hergebruikt, soms met een aanpassing. Zo werden aan aantal kasten van Ikea verstevigd met kasten die afgeschreven waren. Ze werden aan elkaar bevestigd en kregen zitkussens: voilà, een tribunekast! We maakten ook nieuw moois, zoals een stoer zithuis en cafétafeltjes met raamwerkplekken. De kleuren kwamen overal in de school terug, waardoor Ellen besloot ermee te werken. Onze Mir en Suus zorgden voor eenheid, vooral met kussens, accessoires en vloerkleden.
Out-of-the-box
“Ellen denkt behoorlijk out-of-the-box. Wij denken al snel: we moeten 4 dezelfde kasten hebben. Of, kasten zet je met de rug tegen de muur. Maar zij zet zo’n kast expres over dwars en combineert bestaande en nieuwe meubels moeiteloos tot een geheel. Extra leuk was dat Ellen tijdens de oplevering nog even op ons andere leerplein ging schuiven. Ze schoof wat accessoires door, zodat ook die plek meer beleving kreeg.”
“Kijk hoe mooi het nu is! De kinderen zijn er graag, daar doen we het voor. Vooral het huisje en de werkplekken in de vensterbanken zijn populair. We hebben hetzelfde aantal werkplekken, maar veel meer variatie. Wij zijn er heel blij mee.”
Over Vlasgaard
Basisschool Vlasgaard is een plek om te ontdekken, leren en groeien in een rijke leeromgeving. Het team biedt kinderen, op basis van interesse, talent en vermogen, uitdagingen in de ‘naaste zone van ontwikkeling’. Dit leren heeft betrekking op de lesmethodes, maar ook op spelend, bewegend en creatief leren. Vlasgaard is onderdeel van Optimus Onderwijs.
“DE KINDEREN ZIJN ER GRAAG, DAAR DOEN WE HET VOOR”