BASISSCHOOL
KONINGIN BEATRIX
“Ik zie de ontwerpers nog zitten hier in de hal, in gesprek met een groepje kinderen.” Het bestaande gebouw van basisschool de Beatrix in Ede werd verbouwd en het team greep deze kans aan om eens goed na te denken over hoe het nieuwe interieur eruit moest zien.
Totaalplaatje
Marit Spoor, directeur basisschool Koningin Beatrix: “We zochten een partij die met ons mee kon denken. Het ging om het totaalplaatje: wat doen we met de vloeren, welke kleuren kiezen we voor het schilderwerk, welke meubels passen bij hoe wij werken? En zo kwamen jullie bij ons aan tafel.”
Iedereen betrekken
“We wilden graag iedereen betrekken, zonder dat dit het proces zou remmen. Sommige dingen zijn een kwestie van smaak, je kunt niet altijd rekening houden met iedereen. Maar hoe pak je dat aan? Jullie hebben dat proces begeleidt en gingen middels workshops in gesprek met ouders, kinderen en het team.
De leerlingenraad was betrokken, maar we vroegen ook per klas welke kinderen ideeën hebben en het leuk zouden vinden. De ideeën van de kinderen waren heel uitvoerbaar, ik was verrast door hun aandacht voor duurzaamheid en groen, maar ook praktische zaken als geluid. Zeker, er was soms ook een minder goed uitvoerbaar idee, (lacht) een glijbaan binnen bijvoorbeeld.”
Hergebruik
“Het plan dat de ontwerpers presenteerden klopte direct, de kleuren, materialen en de eenheid. Alleen moesten we wel gaan kijken wat we nu en in de toekomst wilden doen. Het duurde ook even voordat ik het budget rond had. Dat maakte het proces stroperig. Jullie dachten telkens mee, ook als iets te duur was, maar we het wel heel leuk vonden. Wat is dan een goed alternatief.
Zo zijn die bestaande kasten gepimpt met bestickering. Dat is zo mooi geworden, dat we nu ook anders naar andere oude kasten kijken. Daar hebben jullie oog voor: wat is er al en kan hergebruikt worden. Dat vond ik helpend. Het is niet alleen duurzaam, maar ook praktisch: het afvoeren van meubels kost ook tijd en moeite.”
Een Beleving
“De oplevering was net voor een lang weekend, een roerige dag met veel in- en uitlopen. Na het weekend kwamen we op school en was alles klaar. We konden alleen maar zeggen: oooh, wat chique! In de eerste dagen deden we telkens nieuwe ontdekkingen. De kinderen zijn hele enthousiast. De zitzakken en chillplekken zijn favoriet. Zelf zijn we heel blij met de klemlatten en expovakken. De kunststof potjes voor de planten zijn ook leuk, wat een uitvinding. Het is echt een beleving, hoe jullie ons meenamen in het proces, maar ook het resultaat. Jullie naam zegt het allemaal.”
“DE EERSTE DAGEN DEDEN WE TELKENS NIEUWE ONTDEKKINGEN”