Category_Onderwijs

Hilversumse Schoolvereniging

Interieur Hilversumse School vereniging
HILVERSUMSE SCHOOLVERENIGING BASISSCHOOL

De Hilversumse Schoolvereniging vroeg ons mee te denken over de inrichting van de centrale hal alias mediaplein alias bibliotheek. Judith de Waal, directeur: “De gang wordt gedomineerd door een grote trap, vaak verzamelplek van rommel. Ik dacht: wat moeten we daarmee?” Wij maakten juist van de trap een blikvanger. Het resultaat is stralend! En dat geldt voor zowel de trap als de kinderen en het team.

Inrichting mediaplein

De gang van De Hilversumse Schoolvereniging wordt gedomineerd door een waanzinnige trappartij die bij de verbouwing in 2010 onder architectuur gebouwd werd. Maar in de praktijk voelde het toch een beetje als gedrocht. Judith: “Het was een stofvanger en verzamelplek van rommel. Telkens als ik erlangs liep, dacht ik: hier moeten we iets mee. Maar wat?”

Nieuwe stijl

“De vraag voor herinrichting lag er al een hele tijd. Al in 2014 werd de huisstijl en het logo aangepast. Vorig jaar werden ook de tafels en stoelen in de groepen vervangen. Fantastisch, maar het verschil met de hal werd toen pijnlijk zichtbaar. We wilden het mediaplein betrekken bij de rest van de school.” Er moesten fijne, knusse werkplekken komen. “Lastig, want het is ook een verkeersader. Ook wilden we een meer moderne uitstraling voor de bieb. Verder hadden we behoefte aan opberg- en expositieruimte. Toen het ontwerp van De Beleving op de mat viel, wisten we al bij de eerste schets: dit is het!”

Trap als blikvanger

Wij bedachten werkplekken, speelruimte en opbergruimte onder de trap. We zorgden voor een doorkijk naar de ruimte erachter, waar de bieb kwam. Precies daar kreeg de toffe boomkast een plekje. Zo werd de trap een blikvanger. Voor de bieb maakten we een stoere grote wandkast op maat met geïntegreerde zitplek en een uitgiftebalie. Er kwamen flexibele werkplekken, met krukken en tafels op wielen. De handige atelierkasten bieden bovenop ruimte voor planten, zodat de plekjes ook een beetje afgeschermd worden. Verder maakten we een speciale kast met plexiglas deurtjes aan de bovenzijde. Dit is expositieruimte voor alle 3D kunstwerken, die onder leiding van de vakleerkracht beeldende vorming gemaakt zijn.

De kinderen aan het woord

“Het is verfrissend, precies wat we zochten. Het ontwerp past ons, het is open en anders dan anders.” En de kinderen? Judith interviewde een aantal kinderen dat lekker op een kleed onder de trap zat te bouwen: “Ik vind het heel mooi, heel leuk, dat huisje is heel vet.” “Wauw, dit is echt mooi, dit had ik echt niet verwacht.” “Er zit een kastje in waar je al je werkspullen in kunt doen en je kunt er ook nog in werken.” “Mogen we hier echt in? Vet cool. Ik ben blij dat ik dit nog meemaak (groep 8).” “De kasten vind ik mooi gemaakt, er kunnen precies van die bakken in. En die boom, hoe kun je die nu maken?!”

Onderwijsruimte

De oplevering werd uitgesteld, door vertraagde levering van materialen. “Dat was spannend, want de school zat midden in een (corona)ventilatieverbouwing. Tot de laatste week zaten we dus met een klas in deze ruimte. Met het team hebben we keihard gewerkt om de gang te ontruimen. Maar het is gelukt en het interieur stond binnen een dag. Het is een geheel geworden, we zien bijvoorbeeld dat de kleuren op wanden ook ineens veel beter uitvallen. De hal is veranderd van opbergruimte naar onderwijsruimte. We staan hier te stralen.”
“WE STAAN HIER TE STRALEN”

Volgende lezen

Interieur basisschool De Sprong Lunteren
Interieur leerplein Sint Jozefschool Moordrecht